Atenció al públic:

9:00h. - 17:30h.

Camí de Castellnou, 7

25250 Bellpuig

973 32 00 27

vedrunabellpuig@vedruna.cat

La importància del joc en l’etapa infantil

El joc fa referència a l’activitat lúdica i natural que desenvolupen els infants i es considera un element bàsic pel desenvolupament integral, a més a més, de ser una font de plaer.

Per què és tan important el joc pels infants? Què els aporta? 

Molts autors, pedagogs i professionals de l’educació estem d’acord en què el joc és una activitat vital que contribueix al desenvolupament de l’infant d’una manera significativa. Els nens i nenes utilitzen el joc com una eina per aprendre i experimentar amb el seu entorn.

El joc ha de ser lliure i espontani, és a dir, els adults que estem en contacte amb els infants no hem de forçar-los a jugar a cap joc en concret, ni dir-los-hi com han de desenvolupar-lo. D’aquesta manera, l’infant pot desenvolupar la seva creativitat amb llibertat i potenciar la seva autonomia.

De quina manera juguen els infants?

Al llarg de la vida, el joc passa per diferents fases i va evolucionant segons el moment maduratiu en el qual es troba l’infant.  Aquesta evolució que es realitza en el joc, no vol dir que es deixin de banda formes de joc anteriors, sinó que es transformen i es tornen més complexes. 

Els nadons desenvolupen un joc anomenat funcional, que consisteix en la repetició d’accions que es produeixen per casualitat (agafar objectes, colpejar-los, llençar-los, etc.) i que l’ajuden a desenvolupar aquestes habilitats motrius i sensorials i, a conèixer els objectes del seu entorn.

Al voltant dels dos anys es desenvolupa un joc més complex, tot i que els infants encara mostren molt interès pels jocs sensorials i aquells que exigeixen una gran activitat motriu, com córrer o saltar. És en aquesta etapa quan s’inicien jocs d’imitació que afavoreixen la interacció social, l’’infant imita i representa qualsevol tipus d’activitat o d’acció i, a mesura que aquestes accions d’imitació es tornen més complexes, apareix el joc simbòlic. Durant aquesta etapa també podem observar l’inici del joc de construcció, que consisteix principalment a combinar elements per formar objectes i estructures més complexes. Mitjançant aquest tipus de joc s’afavoreix la coordinació motriu i l’orientació espacial.

En etapes posteriors trobem d’altres tipus de joc, com el joc reglat o el joc de construcció. En aquest tipus de joc, també anomenat joc de regles, els infants han de desenvolupar una sèrie d’accions dirigides, amb normes, permisos i prohibicions.

Així doncs, l’activitat lúdica contribueix al creixement integral del nen/a de forma molt efectiva i esdevé clau en el seu desenvolupament.  Mitjançant el joc els infants practiquen diferents activitats com assajar, explorar, experimentar, interactuar amb els objectes i amb l’entorn que els envolta i, a la vegada satisfà les seves necessitats de coneixement i d’acció. Per tots aquests motius, és imprescindible pel creixement integral dels infants el desenvolupament del joc en tots els seus entorns, no només l’escolar sinó també en l’entorn familiar i social.

Us animem als adults a deixar fluir el joc en els infants sense cap mena de limitació perquè siguin capaços d’aprendre i descobrir l’entorn que els envolta en llibertat. D’aquesta manera redescobrireu el món a través de la seva mirada i del seu joc. 

Comments are closed.
Arxius

 
Demana informació
 
Si vols rebre informació, nosaltres ens posem
en contacte amb tu i t’assessorem en el que necessitis.
 

Segueix-nos a

CreaEscola Quality Certificate for Education Website